Glädjen att dela med sig av sina forskningsresultat och chansen att få kontakt med personer med samma anor, har varit grundläggande i det projekt som Blekinge Släktforskarförening drivit i många år. Det har hittills utgivits 3 versioner samt ett äldre försök. Den senaste utgavs på en CD och har uppskattats oändligt av många släktforskare med rötter i Blekinge med omnejd.
Vi avser nu att tiden är mogen med version 4, som också kommer ut på en CD så småningom. Den kommer att få samma utformning som 3:an.
Vad vill vi få in för uppgifter då? Eftersom vi inte kommer att upprepa del 3 utan det planeras som ett komplement, så är vi i första hand intresserad av dig som inte bidraget tidigare Våra Anor samt du som har kompletteringar eller rättelser till dina tidigare uppgifter.
Vilka uppgifter är det som du ska lämna ifrån dig? Vi vill begränsa oss till max 6 generationer, men du få gärna lämna ifrån dig mer. Probanden ska helst inte vara person som fortfarande är i livet, men utgör inget hinder om det är du själv. När du lämnar materialet till oss har du samtidigt givit ditt samtycke att dessa uppgifter får användas i publiceringen.
Hur ska ditt material se ut som du lämnar ifrån dig? För- och efternamn, födelsedatum (årtal och gärna datum) och födelseort och län om det inte är i Blekinge.
I vilken form vill vi ha in det? På enklaste sätt! Ni kan skriva ner det på ett papper eller göra ett utdrag från ert släktforskningsprogram om ni använder datorn och i så fall tar vi emot det både i pappersform och i digital form. Blir filen max 1 Mb så kan ni skicka den till mitt e-mail adress.
Vi kommer sedan att sammanställa detta i dels textformat och dels i html-format och då kommer vi att använda oss av släktforskningsprogrammet Min Släkt.
När vill vi ha in ert material? Egentligen så fort det är möjligt. En målsättning är att ha en färdig version 4 till tiden för nästa års Släktforskardagar, som ligger efter semestern 2010. Detta innebär, beroende på hur mycket material vi får in, att senast siste mars 2010 är lämpligt för att kunna få tid att bearbeta och framställa skivorna.
Frågor angående Våra Anor del 4 besvaras helst per e-mail och skicka då er fråga till runekronkvist@yahoo.se. Materialet kan ni skicka till Blekinge Släktforskarförening alternativt till mig på samma mailadress som ovan.
Rune Kronkvist
projektledare