Båtsman Sven Olsson Lustig

Frågor och svar som handlar om Rödeby Bild Bild Bild Bild Bild

Moderatorer: Linda Simonsson, Eva Cumner

BÃ¥tsman Sven Olsson Lustig

Inläggav YvonneN fre 12 okt 2007, 20:55

Hej.

Jag har sökt i Båtsmansregistret på Sven Olsson Lustig och jag hittar honom. Tyvärr med fel hustru! Kerstin Olofsdotter gifte han sig med 1703, men jag har en uppgift på att han först var gift med Elin Håkansdotter och detta skedde 1700 enligt Genline. Är det samma Lustig eller fanns det två st? Någon som vet hur det hänger ihop?

Yvonne Nilvé
YvonneN

Inläggav Eva Cumner lör 13 okt 2007, 13:04

Hej Yvonne!

Det verkar vara mycket som är konfunderande vad gäller dessa tidiga "Lustig"-ar i Ålabäck. Jag har tittat i kyrkoböckerna och det verkar då finnas en Sven Olsson Lustig och en Per Lustig samtidigt och prästen verkar inte ha riktig koll på vem som är vem av dem. Vid ett tillfälle får de bägge barn dagarna efter varandra, så de finns bevisligen samtidigt. Det blir en nöt att knäcka!

Vad har du själv för knytningar till Sven Olsson Lustig? Kanske vi kan hjälpas åt att knyta ihop trådarna.

Mvh, Eva :) :?:
Eva Cumner
Moderator

Inläggav YvonneN lör 13 okt 2007, 18:00

Hej igen.

Sven Olsson Lustig är min farmors morfars morfars farmors morfar. Men jag kollade en gång till och Elin Håkansdotter skulle i så fall, om allt stämmer vara moder till dottern Karin Svensdotter född 1700. Via henne leder det sedan fram till mig, skånska av födsel och ohejdad vana.
Jag skulle verkligen bli tacksam för all hjälp jag kan få och delar gärna med mig av det jag kommit fram till.

MVH Yvonne
YvonneN

Inläggav Eva Cumner tis 16 okt 2007, 16:46

Hej Yvonne!

Vad har du mer för uppgifter om Karin Svensdotter?

I en notis i Östra härads dombok, mål 30 vintertinget 1722, omtalas de omyndiga barnen Karin Svensdotter och Sven Svensson i Ålabäck. Skogvaktaren Anders Olofsson i Ålabäck skulle vara uti fjärde led med dessa barn skyld och släkt. De omyndigas förmyndare var Per Andersson i Ålabäck. Morbrodern Per Olofsson omtalas. Anders Olofsson och dess broder Holger Olofsson i Harstorp skulle taga vart och ett av barnen till sig.

Det framgår av notisen att Karins morbror heter Per Olofsson, alltså skall Karins mor heta Olofsdotter. I ett antal dopnotiser finns hustrun Kerstin Svens i Ålabäck med som vittne, och man kan från dessa källor anta att Karins mor heter Kerstin Olofsdotter. Med största sannolikhet är det hon som gifter sig med Sven Olsson enligt följande notis:

Rödeby CI:3 1703
1703 16 trin vigdes Bm Sven Olsson i Ålabäck och pigan Kerstin Olofsdotter ibidem.

I så fall bör Karin vara född efter 1703.

Mvh, Eva
Eva Cumner
Moderator

Inläggav YvonneN tis 16 okt 2007, 20:17

Hej.

När Karin Svensdotter gifter sig 1727-11-12 i Rödeby med Mårten Persson står det att hon är från Ålabäck, vilket ju kan vara för att hon är piga där. När hon dör i Viekvarn 1773 är hon 69 år vilket ger åren runt 1704, så jag är böjd att hålla med dig. Felet är bara att Sven Olsson Lustig inte är noterad på någon Karin just de åren, Per Lustig är däremot. I husförhör 1755-76 är hon för år 1755 noterad som 57 år vilket skulle ge åren runt 1698. Samma för år 1758, då hon skrivs som 60 år. Hela tiden är hon 4 år äldre än sin make som jag funnit vara född 1705 i Viekvarn.
Sven Olsson Lustig får en dotter Karn i Älabäck 1700, döpt 4 Pentec. Då var han ännu inte gift med Kerstin Olofsdotter. Däremot med Elin Håkansdotter, vilken han vigdes med just år 1700. Detta är vad jag har grundat på. Jag rättar gärna men då vill jag ha mera kött på benen först. Jag har heller inte lyckats hitta någon annan Karin Svensdotter som skulle kunna passa bättre in, men som sagt är öppen för att ändra.
Fortsatt tacksam för all hjälp, antingen det bestyrker eller ej.

Mvh Yvonne Nilvé
YvonneN

Inläggav Sven Fernlund tor 22 nov 2007, 19:23

Hej, Yvonne och Eva!

Mitt bidrag till förvirringen:

Jag har också letat efter Karin Svensdotter i Rödeby - hon är min ana på farfars sida - har heller inte hittat någon bättre än Bm Sven Olsson Lustigs dotter f 1700, men är lite osäker också.

Jag har några noteringar från ett besök i Krigsarkivet för några år sedan:
I Rödeby fanns kring 1700 två båtsmansnummer med namnet Lustig, nr 390 i Åhlabäck och nr 394 Kjestorp.
I hela 2:a indelningskompaniet (marinens rullor) fanns 1701 fyra Bm Lustig: Pär Olsson Lustig, Eric Carlsson Lustig, Nils Pärsson Lustig, Sven Håkansson Lustig. (Jag har tyvärr inte noterat deras nummer eller församlingar).

Jag skulle vilja gå tillbaka till rullorna för att titta mera i detalj, men har inte tillgång till dem just nu.

I dopböckerna har jag hittat fem barn som kanske är intressanta:

1700 dom Pentec Bm Sven Olsson Lustigs dotter i Åhlabäck Karin.
1701 .... Bm Pär Lustigs son i Åhlabäck Håkan
1702 Dom 3 Epiph BÃ¥tsman Sven Lustigs son i Kjestorp Per.
1705 Judica Sven Olssons son i Åhlabäck Olof. (En son begr. 1706 5 Trin.)
1710 3 Epiph Sven Olssons son i Åhlabäck Sven.

Detta stämmer ju med dombokens barn Karin och Sven 1722.

Vigselnotisen 1700 dom Quasim. säger Sven Olsson Lustig och Elin Håkansdotter (men ingen plats).
Vigselnotisen 1703 6 trin Bm Sven Olsson i Åhlabäck och P Kerstin Olofsdotter.

Så frågan är om det fanns två båtsmän Sven och Pär i Åhlabäck eller om prästen förväxlade namnen. Och en Sven Lustig i Kjestorp som inte hette
Olsson? Och kan Sven Olsson Lustig först ha varit gift med Elin Håkansdotter och sedan med Kerstin Olofsdotter?

Det blev en pusselbit men ännu flera frågor.....

Sven
Sven Fernlund

Återgå till Rödeby socken