Var hittar man information om ägarbyten?

Frågor och svar som handlar om Sillhövda Bild Bild Bild Bild Bild

Moderator: Eva Cumner

Var hittar man information om ägarbyten?

Inläggav Janne Johannesson ons 24 sep 2008, 16:47

Jag undrar om någon kan råda mig hur jag bäst går vidare för att ta reda på orsaken till att en bonden på Beseboda 26 får titeln ändrad till inhysing samtidigt som det tillförs en not om att "1/16 mantal eges af handlaren Gustaf Jonasson i Näfragöl af Fridlefstad församling".

Jag har hittat detta i husförhörslängden Sillhövda 1861-1865 på Beseboda 26.

OBS !!! FEL TIDSPERIOD. Upptäcker nu att jag angivit fel period. Det är i husförhören 1881-1890 noten finns. :shock:

Bonden var min farfars far Johannes Månsson. Sedan jag var liten har jag hört att han gått i god för någons skuld och på så vis förlorat gården . Farfar hade 5 syskon och alla spreds i samband med detta för vinden och några återsågs först ca 1950. En for till Amerika och tog aldrig kontakt med sina anhöriga i Sverige igen. Farfar var gammal när han skaffade barn och det har bidragit till att det finns mycket knapphändig information om denna historia. Nu har jag i allafall hittat denna not som styrker ryktet. frågan är om man kan komma fram till vad som egentligen hände?

Kan tex en skuldsättning finnas i någon tingsbok? Finns de tillgängliga på internet?

mvh/Janne
Janne Johannesson

Återgå till Sillhövda socken