Malin Gummesdotter 1769-12-26 i född i Fiddekulla

Frågor och svar som handlar om Vissefjärda Bild Bild Bild Bild Bild

Moderatorer: Jan-Christer Strahlert, Christian Andersson

Malin Gummesdotter 1769-12-26 i född i Fiddekulla

Inläggav Gunnel Samuelsson ons 18 jul 2007, 11:42

Hej !
Sitter och läser på YvonneN hemsida och hittar där att Malin Gummesdotter från Fiddekulla skulle vara släkt med Eyvind Johnson.
Har letat efter det här sambandet länge då jag har en morbror till utseendet som skulle kunna vara vara tvilling med Eyvind J.. Men de släktforskare som jag hittat på Disbyt har angivit en Malin Gummesdotter född 1782 med far Gumme Lilja som anmoder till Eyvind Johnson.
Hoppas nu att du kan reda ut detta åt mig. SKulle det vara Maria G. född 1789 så är släktskapet på 2 håll då Gumme Pärsson är far till min ana Peter Gummesson. Då i äktenskapet med Malin Persdotter.
Har även en Johan Kronander sockenskräddare i Vissefjärda född 1757 kan inte hitta någon förälder till honom. Fick tips från någon att han bytt namn. Hette förut Gabrielson. Har ändå inte hittat någon i födelseboken som stämmer.
Båda dom här anorna leder mig i rakt nedstigande led ner till dackesläkten vilket jag tycker är intressant.
Hälsn. Gunnel
Gunnel Samuelsson

Inläggav Linda Simonsson sön 21 okt 2007, 22:03

Enligt mina anteckningar så var Malin Gummesdotter född 1762-03-21 i Udden, Vissefjärda (taget från den sidan som tidigare fanns om Eyvinds Johnsson på Blekingerötters hemsida)

Hon fick en son Lars Persson Pustsom var båtsman i Ledja i Rödeby,
Lars i sin tur fick sonen Gustav Larsson Spjut som i sin tur fick dottern Sevia Gustavsdotter 1866-10-15 i Fridlevstad.
Sevia var mamma till Eyvind Johnsson.

/Linda
Senast redigerad av Linda Simonsson mån 22 okt 2007, 18:45, redigerad totalt 2 gånger.
Linda Simonsson
Moderator

Inläggav Linda Simonsson sön 21 okt 2007, 22:09

Enligt PLF CD3 så är det Gumme Lilja som är far till den som föds 1762-03-21 i Udden
Linda Simonsson
Moderator

Återgå till Vissefjärda socken